Screening på avstand – svar på tidenes utfordring

Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.

Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.

Screening på avstand - svar på tidenes utfordring 1

❖ Hvorfor mener du det er viktig å screene barn og ungdom for dysleksi?

Det er vesentlig for den enkeltes lese- og skriveutvikling at vi på tidigst mulig tidspunkt kan screene og tilrettelegge ut fra individuelle behov.

Tidlig screening vil bidra til å hindre at mange barn og unge får en tung og strevsom skoletid. For foreldre/foresatte vil den bidra til mindre frustrasjoner og bekymringer.

Samfunnsmessig er det god investering at alle utvikler gode lese og skriveferdigheter.

Screeningen er enkel og rask å administrere og gir verdifull informasjon om lese – og skriveferdigheten. Screeningen vil bidra til å kunne gi en god tilrettelegging for den enkelte elev i skolen. Resultatet på screeningen foreligger umiddelbart etter gjennomføringen. 

❖ Hvordan kjenner du Literate? Fortell litt om din erfaring med oss. 

Gjennom kontakt med Dysleksi Norge og arbeidet med å bli en dysleksivennlig barneskole ble jeg kjent med Literate screeningtest. 

Jeg gjennomførte sertifiseringskurs i Trondheim, og i tillegg sertifiseringskurs på nett når barnetesten var klar.

Har positiv erfaring med å gjennomføre Literate barnetest og voksentest. Det er lett å få kontakt via telefon og epost hvis du har spørsmål om testene, og du får raskt svar på spørsmål du stiller.

❖ Hvorfor var det behov for testing via Teams / FaceTime? Fortell om dine erfaringer. 

Det å kunne gjennomføre en digital screening gjør det enklere – testen kan gjennomføres når som helst og hvor som helst. Spesielt viktig nå under pandemien.

Jeg gjennomførte Literate screeningtest – barnetesten via FaceTime og Teams.

Positiv erfaring med at det ble gjennomført et formøte på teams med forelder slik at vi fikk gjennomgått deres rolle under gjennomføringen – passe på at det fungerte teknisk. Den voksne som sitter sammen med eleven/barnet har en passiv rolle i gjennomføringen. 

Det å ha eleven i skjermbildet gir muligheter for å observere atferd i testsituasjon.

For barn kan det å sitte i trygge omgivelser skape en god ramme for testsituasjon.

Viktig å skrive en rapport etter screeningen med forslag til tiltak og evt anbefalinger om videre utredning! Positiv erfaring med gjennomgang av rapport på teams. 

Del på e-post
Del på Twitter
Del på Facebook

Dysmate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Trude Nergård Nilssen

Videreutvikling av Dysmate

Nå kan vi gjøre både tolknings- og utredningsprosessen enklere.

De nye testene gir en mye klarere indikasjon på om det er grunn til å mistenke DLD/leseforståelsesvansker, dysleksi, eller en kombinasjon av disse. Med denne innsikten kan lærerne tilby elevene mer målrettede og tilpassede tiltak.

LES MER

Literate og Conexus inngår samarbeid

Literate og Conexus inngår en samarbeidsavtale med mål om å tilby resultater fra Dysmate screeningtest i Conexus Engage.
Dette vil være en stor forbedring siden alle lærere på skolen vil få se en intuitiv og enkel fremstilling av kandidatenes resultater fra screeningtesten.

LES MER
Screening VGS

Flekkefjord VGS kartlegger alle nye elever for lese- og skrivevansker

Flekkefjord videregående skole er en dysleksivennlig skole, som kartlegger alle nye elever for mulige lese- og skrivevansker. Vår erfaring viser at noen ungdommer har gått igjennom hele barne- og ungdomsskolen uten å bli oppdaget som dyslektikere. Med lengre tekster og høyere krav blir lesing og skriving ofte en større utfordring enn på barne- og ungdomsskolen.

LES MER
Feide 2.0 Dysmate

Forenklet screening i grupper med FEIDE 2.0

Feide 2.0 har en rekke fordeler, spesielt for de som ønsker å screene hele barne- og ungdomskoler. Sertifiserte testadministrator trenger ikke å sende ut tester, men får resultatene direkte i skolegruppen, ferdig sortert i klasser.

LES MER

Nyhetsbrev

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Dysmate.no