Intervju med Monika Austad, Avdelingsleder for elevtjenesten, ressursteam og hverdagslivstrening, Flekkefjord Videregående skole
Hvorfor dere velger å screene elevene på videregående?
Flekkefjord videregående skole er en dysleksivennlig skole, noe som innebærer at vi kartlegger alle nye elever for mulige lese- og skrivevansker. Vår erfaring viser at noen ungdommer med dysleksi har gått gjennom hele barne- og ungdomsskolen uten å bli oppdaget som dyslektikere. Med lengre tekster og høyere krav blir lesing og skriving ofte en større utfordring enn på barne- og ungdomsskolen. Dysmate er valgt på bakgrunn av at den er digitalisert og enkel å administrere. Den har i tillegg høy reliabilitet, og validitet, og er anbefalt oss fra Dysleksi Norge, PPT i Agder og andre videregående skoler vi samarbeider med.
Hvordan resultatene brukes opp mot PPT?
Resultatene, observasjon av elev og tilbakemelding fra lærer diskuteres med PPT i Agder, og konklusjon i det enkelte tilfelle gjøres i samarbeid med PPT
Hvordan testene fungerer i praksis?
Testene fungerer godt både som gjennomføring i store grupper, men også som utredning for enkeltelever. I dialog med Dysmate/Literate har vi funnet bedre løsninger som gjør Dysmate mer brukervennlig.
Monika Austad
Avdelingsleder for elevtjenesten, ressursteam og hverdagstrening
Flekkefjord videregående skole