Dette er en manual som lenge har vært etterspurt og som det ligger mye arbeid bak.
Håndboken er forfattet av professor Trude Nergård Nilssen og har vært gjenstand for fagfellevurdering av blant andre professor Monica Melby-Lervåg, Line Walquist Sørli, professor Oddgeir Friborg og Bjarte Furnes. Likevel ligger ansvaret for innholdet utelukkende hos forfatteren
Håndboka er utarbeidet for å være et verktøy for lærere, spesialpedagoger, logopeder, psykologer og andre fagpersoner som arbeider med vurdering av elever som møter utfordringer med lesing og skriving. Den er ment å være et viktig supplement til sertifiseringskurset for Dysmate, og vil bidra til å styrke fagpersoners kompetanse i å bruke testbatteriet i arbeidet med å identifisere og diagnostisere dysleksi.
Håndboka er strukturert for å gi en innsiktsfull forståelse av Dysmate, fra testenes teoretiske fundament til deres praktiske bruk. Den er bygd opp slik:
Kapittel 1 presenterer testene, inkludert deres bakgrunn, utvikling og de faglige kravene for bruk.
Kapittel 2 går i dybden på testenes innhold, struktur og tidsbruk, mens kapittel 3 tilbyr retningslinjer for gjennomføring og skåring av testene.
Kapittel 4 vurderer de statistiske og psykometriske egenskapene ved testene, inkludert pålitelighet og gyldighet. Videre inkluderer kapittel 5 en diskusjon rundt dysleksi som en dimensjonal tilstand, og tilbyr veiledning i hvordan man tolker testresultatene kvantitativt og kvalitativt, samt kasusbeskrivelser som illustrerer tolkning.
Avslutningsvis plasserer kapittel 6 Dysmate i en større diagnostisk sammenheng ved å presentere diagnosemanualene DSM og ICD, samt ulike tilnærminger for utredning av lærevansker og dysleksi.
Håndboka er forbeholdt brukere av Dysmate.
Håndboken finner du der du finner rapportene fra gjennomførte tester
Senere i år kommer vi med et Tiltakshefte som har som mål og gi forslag på tiltak basert på forskjellige testresultater.