Tryggheim skole har testet over 350 elever for dysleksi.
Her forteller de om sine erfaringer.
❖ Tryggheim skole er en dysleksivennlig skole som en av de første i landet, hvorfor valgte Tryggheim å bli dette?
Den viktigste grunnen er at vi ønsker Tryggheim skal være en god skole for alle elevene våre. Det innebærer blant annet at alle skal lære og alle skalfå mulighet til å vise det de har lært. Det er nettopp dette som er kjernen i det å være en dysleksivennlig skole. Så på denne måten hjelper denne betegnelsen oss til å hele tiden jobbe for å fjerne hinder for læring, og til å være bevisst på at alle elever skal få vise sin kompetanse – ut fra sine forutsetninger.
❖ Hvordan bruker Tryggheim Literate i arbeidet?
I begynnelsen av høstsemesteret får alle Vg1-elevene tilbud om å gjennomføre screeningtesten. Testen gjennomføres som en gruppetest i de ulike klassene. Vi har tre ulike testadministratorer som står for dette arbeidet. Elevene som er borte på selve testdagen, og nye Vg2/Vg3-elever, får tilbud om å gjennomføre testen på et annet tidspunkt, enten her på skolen eller hjemme. De elevene som skårer under bekymringsgrensen på to eller flere av deltestene inviteres til samtale. Her tar vi en prat om bakgrunnen for resultatene, og om hva skolen eventuelt kan hjelpe med for å gjøre skolehverdagen best mulig for hver enkelt elev. For noen vil det også være aktuelt å gå videre med en utredning.
❖ Hvorfor velger dere å kartlegge alle elevene når de begynner på skolen? Opplever dere at det er mange elever som starter på videregående med en uoppdaget dysleksi?
Bakgrunnen for kartleggingen er at vi ønsker å hjelpe elevene som bruker mye energi på lesing og skriving. I tillegg til god dialog mellom elever og lærere, gir Literate et godt utgangspunkt til å fange opp disse elevene. Flere elever synes skolearbeidet blir svært krevende når de begynner på videregående. Da er det fint å ha et verktøy som kan gi svar på om det er lese- og skrivevansker som ligger bak. Det gjør det lettere for oss å avgjøre hvilke tiltak som bør settes inn for å hjelpe den enkelte. Hvert år får vi også elever med en uoppdaget dysleksi.
I år har vi faktisk også hatt flere henvendelser fra elever og deres foresatte som forteller at de har sett frem til å ta kartleggingsprøven Literate.
De har sett hvor mye krefter barnet deres har brukt på skolearbeid, men så har barnet fått såpass greie karakterer at deres bekymringer ikke har nådd frem. Èn forelder fortalte at de så på denne testen som en «siste sjanse» til å få sjekket om det var dyslektiske vansker som lå bak. Når en får være med i en slik prosess, så oppleves det faktisk meningsfylt å jobbe med kartleggingsprøver.